Orderverwerking en fulfilment zijn twee cruciale processen voor elk bedrijf dat zich bezighoudt met de verkoop van fysieke producten. Deze twee termen worden vaak door elkaar gebruikt, maar ze verwijzen eigenlijk naar verschillende procedures met verschillende doelen en stappen. Wat is het verschil tussen orderverwerking en fulfilment precies? En welke van de twee processen levert voor jou als webshop eigenaar het meeste op in termen als klanttevredenheid, efficiëntie en uiteindelijk het bijdragende succes?
Orderverwerking
Orderverwerking is de reeks stappen die nodig zijn om een bestelling van een klant te ontvangen, te controleren en te bevestigen. Het proces start zodra een klant een bestelling plaatst, online, in de winkel of via een vertegenwoordiger. De bestelling wordt dan doorgestuurd naar het orderverwerking team dat het verificatieproces start. Het team controleert de bestelgegevens, zoals het producttype, de hoeveelheid, de prijs en het verzendadres om er zeker van te zijn dat deze juist en volledig zijn. Eventuele discrepanties of ontbrekende informatie worden met de klant opgelost voordat de betaling wordt verwerkt.
Betalingsverwerking is de volgende stap in de orderverwerking. Hierbij wordt de betaling van de klant verzameld via een betalingsgateway (applicatie om online mee te betalen). Zodra de betaling is ontvangen, wordt de bestelling bevestigd en doorgestuurd naar wederom het orderverwerking team. De klant krijgt bericht dat zijn bestelling is ontvangen en bevestigd, en dat hij deze binnen een bepaalde termijn kan verwachten.
Fulfilment
(Order) fulfilment is de reeks stappen die nodig zijn om de bestelling voor te bereiden, te verpakken en naar de klant te verzenden. Zodra de bestelling is doorgegeven aan het uitvoeringsteam, begint het proces met de voorbereiding van de bestelling. Dit houdt in dat de producten in het magazijn worden gezocht, uit de schappen worden gehaald en voor verzending worden verpakt (order picking). De bestelling wordt dan naar de verzendafdeling gestuurd, waar ze wordt verpakt en gelabeld voor levering.
Zodra de bestelling is verpakt en gelabeld, wordt deze naar de klant verzonden met behulp van een transportbedrijf, zoals DPD, DHL, Fedex of PostNL. De klant wordt op de hoogte gebracht van de verzending en krijgt een volgnummer, waarmee hij de voortgang van zijn bestelling kan volgen totdat deze is afgeleverd. Zodra de bestelling is geleverd, wordt optioneel de klant gevraagd de ontvangst van de bestelling te bevestigen en feedback te geven over zijn ervaring.
Het verschil tussen orderverwerking en fulfilment
Het belangrijkste verschil tussen orderverwerking en fulfilment ligt in de doelstellingen en procedures van elk proces. Orderverwerking richt zich op het ontvangen en verifiëren van de bestelling, terwijl (order) fulfilment betrekking heeft op het voorbereiden, verpakken en verzenden van de bestelling. Zodra de bestelling is doorgestuurd naar de uitvoering, eindigt de orderverwerking, terwijl de (order) fulfilment eindigt zodra de bestelling is geleverd en bevestigd. Eigenlijk is fulfilment het verlengde van het orderverwerkingsproces.

Voor wie is uitbesteden van (order) fulfilment ideaal?
Fulfilment is een ideale optie voor webwinkels die hun orderverwerking willen stroomlijnen en hun algemene klantervaring willen verbeteren. Met het uitbesteden van fulfilment kun je als webshop eigenaar jouw voorraad opslaan in een magazijn en bestellingen automatisch laten verwerken en verzenden, waardoor je tijd en arbeid bespaart. Dit helpt je als webshop eigenaar om jouw producten efficiënter op te schalen en grotere hoeveelheden orders te laten verwerken.
Het uitbesteden van (order) fulfilment is vooral gunstig voor webshops met een groter productaanbod, omdat het een efficiëntere afhandeling van de voorraad mogelijk maakt en het risico van te grote voorraden helpt verminderen. Bovendien bieden fulfilment dienstverleningen vaak extra functies zoals pick & pack, verzending en retour beheer.
Uiteindelijk is fulfilment een ideale optie voor elke ondernemer die zijn activiteiten wil stroomlijnen en zijn klantervaring wil verbeteren. Door jouw orderverwerking (en het verlengde fulfilment) uit te besteden aan een betrouwbare derde partij, kun je je richten op andere activiteiten als marketing en productontwikkeling. Door te investeren in het uitbesteden van fulfilment, investeer je in een hogere klanttevredenheid, meer efficiëntie en uiteindelijk een succesvoller bedrijf.
Hieronder drie verschillende webshops die voor fulfilment van Straver Logistics kiezen:
1. Webshop voornamelijk gericht op B2C en klein gedeelte B2B
Deze webshop maakt gebruik van diverse verkoopkanalen als Zalando, BOL en Ankorstore. De producten welke zij verkopen zijn nette schoenen, riemen, overhemden, sokken en enkele accessoires t.b.v. schoenen. Zij beschikken over een wisselend assortiment en houden gemiddeld 700 verschillende artikelen in voorraad. Zij verkopen per jaar bij benadering 30.000 artikelen. De keuze voor een fulfilment partij ligt bij deze klant voornamelijk vanwege het gebrek aan kennis over logistiek, tijd en middelen om dit zelf te regelen. Om een succesvolle webshop te hebben en te onderhouden, dienen er verschillende aspecten goed te worden geregeld. Hierbij kun je denken aan de klantenservice, online- marketing en productontwikkeling. Door het uitbesteden van de logistieke werkzaamheden kunnen zij zich hierop focussen en hun webshop verder laten groeien.
2. Webshop gericht op B2C
Dit bedrijf heeft een eigen webshop gericht op B2C en maakt gebruik van het verkoopkanaal BOL. De producten helpen mensen fris en ontspannen de dag door te gaan. Zij selecteren de beste producten tegen zweet, stank en andere ongemakken. Deze webshop heeft een assortiment van ongeveer 100 verschillende artikelen en verkoopt op jaar basis 5.000 orders. De eigenaar van deze webshop heeft er zelf een baan naast. Door de fulfilment van de webshop uit te besteden loopt de orderafhandeling, retourverwerking en andere logistieke zaken zonder zijn bemoeienis door. Ideaal wanneer je een deel van de werkweek je focus nodig hebt voor andere zaken.
3. Webshop gericht op B2C
Dit bedrijf beschikt wederom over een eigen webshop gericht op B2C en beschikt daarnaast over een groot klantenbestand voor de B2B verkoop. Ook maken zij gebruik van de verkoopkanalen Amazon en BOL. Het assortiment bestaat uit 100 verschillende artikelen. Voornamelijk draagzakken voor baby’s en huisdieren. Zij verkopen 20.000 artikelen op jaar basis in orders welke variëren van 1 tot 300 artikelen per order.
Wil je meer weten over het uitbesteden van fulfilment bij Straver Logistics? Neem contact op via de contactgegevens onderaan. Wij kijken graag samen hoe we jouw logistieke uitdaging tot een succes maken.