“Onze webshop Lureaux is opgericht in 2016. Lureaux kenmerkt zich door een unieke nette herenschoen tegen een betaalbare prijs. We zijn actief in de online schoenenbranche en gevestigd in Waddinxveen.”
Het team bestaat uit vier medewerkers, waaronder de twee eigenaren. Het assortiment bestond oorspronkelijk uit schoenen en riemen, inmiddels hebben ze dit uitgebreid met overhemden, colberts en enkele schoenaccessoires. Sinds de start in 2016 is de hun omzet exponentieel gegroeid, deze groei lijn zet zich tot op heden nog steeds door.
1. Uitdaging: de logistieke puzzel
De reis van Lureaux was niet zonder uitdagingen, vooral op logistiek gebied. “Voordat we de handen ineen sloegen met Straver Logistics, worstelden we met diverse hordes: geen kennis van logistieke processen, geen opslagmogelijkheid, gebrek aan tijd voor zelf afhandelen van de orderstroom en het retourproces, ontbreken van de technische inrichting en late cut-off tijd. Deze hindernissen dreigden onze groei en klanttevredenheid te belemmeren.”
Voorkeur voor een lokale logistieke partner
Bas van der Lugt – Eigenaar webshop Lureaux
“Het was voor ons belangrijk om een betrouwbare partner te vinden. Naast dat het voor ons om de hoek is, is Straver Logistics zeer toegankelijk en zijn de communicatielijnen zeer kort. We kunnen op afspraak altijd langskomen om bijvoorbeeld nieuwe leveringen van voorraad vanuit onze leverancier te controleren en dat maakt het voor ons extra prettig samenwerken.”
2. De oplossing: logistieke maatwerk bij Straver Logistics
Lureaux is bij Straver Logistics terechtgekomen via een gezamenlijke connectie. Vanaf het begin van de oprichting heeft Lureaux ervoor gekozen om het logistieke proces door Straver Logistics te laten uitvoeren. De keuze om handen ineen te slaan met Straver Logistics kwam mede voort uit de ligging in de regio van Lureaux. Andere redenen zijn:
- De late cut off tijd (tot 20.30 uur bestelt, wordt het dezelfde dag verzonden);
- Het brede assortiment van logistieke diensten en de flexibiliteit;
- Straver Logistics staat altijd gereed om mee te denken bij de technische inrichting indien wij een bepaalde weg willen inslaan;
- Het verzorgen van het retourproces, hiermee zorgen ze dat onze klanten tevreden blijven door snelle retourverwerking en duidelijke communicatie over de afhandeling hiervan. Hiermee zorgen wij dat onze klanten hun geld terugkrijgen of een andere schoen krijgen geleverd. Dit helpt ons de klanttevredenheid te verhogen;
- De snelle opvolging van het support team van Straver Logistics. Bij vragen over orders en andere operationele vragen hebben we binnen twee uur reactie, ook hierbij geldt dat het onze klanttevredenheid verhoogt.
“Gedurende de 7 jaar dat we nu samenwerken, maken we gebruik van diverse logistieke diensten. De belangrijkste stappen welke Straver Logistics voor ons heeft gerealiseerd zijn het verzenden naar afhaalpunten, het optimaliseren van de datastroom vanuit onze webshop omgeving, het voorzien van een IT-oplossing voor ons retourproces en het adviseren in de vervoerders keuze per ontvangstland van onze verzendingen. Als we merken dat voor een bepaald ontvangstland de prestaties van de pakketvervoerder achterblijven, helpt Straver ons proactief mee naar het vinden van een geschikte vervanger. Daarnaast ondersteunt Straver Logistics ons door middel van diverse IT-oplossingen om de datastroom te optimaliseren, zoals voorraad synchronisaties, adrescontroles, het verwerken van kassakoopjes en het verzorgen van pre-order afhandeling.”
Lureaux is erg te spreken over het implementatieproces. “Straver Logistics heeft ons geholpen bij het opzetten van de koppeling met onze webshopomgeving en andere verkoopkanalen als bijvoorbeeld BOL. Bovendien hebben ze ons geadviseerd in de inrichting van onze artikelnummers zodat onze beide systemen betrouwbaar met elkaar kunnen communiceren.”
3. Resultaten: groei en klanttevredenheid
Sinds de start van onze samenwerking met Straver Logistics heeft Lureaux een indrukwekkende groei doorgemaakt. Van een handvol bestellingen per week naar tientallen per dag. Deze groei werd mogelijk gemaakt door de betrouwbare logistieke ondersteuning van Straver Logistics. Hun flexibele en kosteneffectieve diensten hebben Lureaux in staat gesteld om het bereik uit te breiden, zowel lokaal als internationaal, en om de klanttevredenheid naar nieuwe hoogten te stuwen.
“Voor de lokale klanten biedt Straver Logistics ook de mogelijkheid om onze producten af te halen bij het magazijn en zelfs de mogelijkheid te bieden voor het passen van onze schoenen of andere producten. We zijn zowel over het dienstenpakket als de tarieven zeer tevreden en zouden Straver Logistics aan iedere webshop adviseren.”