Retourlogistiek

Retourlogistiek is de transportstroom van resellers en klanten terug naar de onderneming.

Retourlogistiek van resellers

Deze vorm van retourlogistiek is een B2B stroom tussen de onderneming en een reseller. Resellers nemen vaak grotere aantallen af. Als hier iets fout gaat kan dit betekenen dat alle producten weer teruggestuurd moeten worden. Deze vorm van retourlogistiek is vaak erg kostbaar en kan voorkomen worden door alles goed te controleren.

Ook komt het soms voor dat resellers de voorraad niet verkocht krijgen en het overschot terugsturen. Afhankelijk van de afspraken die gemaakt zijn kan het zijn dat de producten gratis teruggestuurd mogen worden. In sommige gevallen is er sprake van een terugkoop. Beide afspraken worden gemaakt om het risico van de reseller te verkleinen.

Retourlogistiek van klanten

Deze stroom van retourlogistiek valt onder B2C verzendingen tussen klant en verkoper. In Nederland is het mogelijk om producten 14 dagen op zicht te hebben. Als een klant een product koopt mag deze besluiten om zonder motivatie het item terugsturen. De klant kan hier diverse redenen voor hebben. Mogelijk voldoet het product niet aan de verwachtingen qua kwaliteit. Het product kan beschadigd zijn. De maat of kleur kan anders zijn dan wel tegenvallen.

Deze retourstroom kan veelal voorkomen worden door duidelijke foto’s op de website te plaatsen. Een uitleg van het product met een duidelijk beschrijving zorgt ervoor dat men beter weet wat ze kopen. Sommige producten hebben vrijwel geen retourlogistiek maar er zijn ook producten waarbij het percentage dat teruggestuurd enorm oploopt.

Retourlogistiek bij kleding

Het percentage kleding dat teruggestuurd wordt kan bij sommige webshops oplopen tot wel 65%. Kleding is persoonlijk en het is moeilijk om te beslissen aan de hand van een foto op een webshop. Bij een kledingstuk is het belangrijk hoe het staat als je het aan hebt.

Een belangrijke trend onder webshops is om klanten er op te wijzen dat ze alles terug mogen sturen. Wehkamp en Zalando zijn met name bekend om deze service aan te bieden aan hun klanten.

Dit is voor veel mensen een reden om een kledingstuk bij twijfel toch online te bestellen. Hierdoor stijgt het aantal verkopen maar het vergroot ook het percentage dat een product weer terugstuurt.

MVO & Retourlogistiek

Soms is het mogelijk om een product te repareren of onderdelen van een product te hergebruiken. In dit geval kan het interessant zijn om producten terug te vragen van de klanten als ze een vernieuwde editie ontvangen. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Ziggo die bij een update van hun mediabox de klant vragen om het oude product terug te sturen. Het kan onderdeel zijn van een maatschappelijk verantwoord ondernemen beleid omdat hergebruik en het faciliteren van een afvalstroom goed is voor het milieu.